21 червня представники китайського холдингу Tencent Holdings заявили про викуп 84,3% акцій фінської студії з розробки мобільних ігор Supercell. Сума угоди становить $8,6 млрд, а всю компанію в цілому оцінено в $10,2 млрд.
Наразі Supercell – одна з найдорожчих компаній з розробки ігор тільки для мобільних пристроїв у світі. Угоду планують закрити вже до кінця третього кварталу, якщо Tencent отримає відповідний дозвіл з боку регуляторів ринку. Supercell – приклад сучасної технологічної компанії. Лише 180 осіб створюють чотири мобільні гри, які генерують понад $2 млрд виторгу. Для порівняння: в Україні є тільки дві компанії, у яких виторг більший – металургійний гігант «Метінвест» та енергетичний монополіст «ДТЕК» з виторгом в 166 і 93 млрд гривень відповідно (згідно з останнім рейтингом Forbes 200 найбільших компаній). При цьому чисельність працівників зазначених компаній сягає десятки тисяч людей. Якщо ж говорити про оцінку бізнесу, в Україні немає жодної компанії, вартість якої могла б зрівнятися з Supercell: студія, що створює лише чотири гри, коштує дорожче за 17 найбільших компаній України. Компанія Supercell – приклад того, як зовсім невелика команда людей здатна створити справжню машину для заробляння грошей. Її було засновано 2010-го лише шістьма розробниками ігор. Того ж року компанія презентувала свою першу гру Gunshine.net, втім, популярною вона так і не стала. Тоді генеральний директор компанії Ілкка Паананен запропонував колегам змінити стратегію: замість випуску низки другосортних ігор, зайнятися розробленням якісного продукту, який міг би надовго захопити увагу гравця. Supercell – приклад сучасної технологічної компанії. Лише 180 осіб створюють чотири мобільні гри, які генерують понад $2 млрд виторгу За наступні п'ять років Supercell випустила всього чотири гри. Це симулятор ферми Hay Day, а також три симулятори бою – Clash of Clans, Boom Beach і Clash Royal. Основний принцип ігор – у тому, що вони ніколи не закінчуються: користувач розвиває свою базу, бореться з противниками, покращує ферму/армії – і робить усе це на постійній основі. І якщо Hay Day виріс за рахунок жіночої аудиторії (дамам було цікаво збирати урожай), то серед чоловічої справжнім хітом стала гра Clash of Clans, яка і сьогодні тримається у списку найбільш завантажуваних ігор на планеті. Саме Clash of Clans став першим справжнім ігровим хітом Supercell. Якщо на ринку США Hay Day заробляла $100 000 на день, то військовий симулятор – близько $500 000 на день. Тільки на головних ринках Clash of Clans заробляв до $2,5 млн за добу: гравці витрачали гроші на швидший розвиток бази і придбання ресурсів. У результаті стрімкого розвитку вже 2013-го виторг ігрової студії, яка мала лише дві мобільні гри, перевищував $1,5 млрд: Clash of Clans стала хітом, який підірвав світ. Знайти цю гру можна і на смартфонах українських топ-менеджерів. При цьому Supercell завжди залишалася невеликою компанією. Тоді ж, 2013-го, Forbes звернувся в компанію з проханням провести невелике інтерв'ю з CEO Паананеном: один із працівників відповів, що зараз усі готуються до випуску нової гри і настільки зайняті, що керівник ледь не сам пише код. Сьогодні в Supercell чотири повноцінні гри, але їхньою розробкою займаються лише 180 співробітників. А результати Supercell вражають. Гра Clash Royal вийшла у світ взимку 2016-го. Уже через місяць виторг цієї гри становив $110 млн. Одна тільки Clash of Clans сьогодні приносить компанії щонайменше $1,3 млрд виторгу щорічно, загальна прибутковість перевищує $2 млрд: саме такі суми 100 млн користувачів, які запускають ігри Supercell щодня, витрачають на придбання внутрішньоігрових ресурсів. Взаємовигідна співпраця Китайський холдинг Tencent уже давно збирає під своїм «дахом» найпопулярніші ігрові компанії у світі. Сьогодні йому належать розробник відомої мережевої гри League of Legends, частка в Epic Games і Activision Blizzard – одній із найбільших компаній світу зі створення ігор. В Україні немає жодної компанії, вартість якої могла б зрівнятися з Supercell: студія, що створює лише чотири гри, коштує дорожче за 17 найбільших компаній України Але купівля Supercell – не тільки придбання цінного активу. За попередніми даними, Tencent допоможе фінській студії в популяризації своїх ігор на ринку Китаю, де серед аудиторії попит мають місцеві ігри, часто незрозумілі для європейців. Для порівняння: найпопулярніша в Піднебесній гра (з назвою, яку важко передати) заробляє понад $600 000 на день, тоді як Clash of Clans – лише трохи більш як $100 000. Союз Tencent і Supercell дасть змогу подолати цей бар'єр і вийти на величезний ринок Китаю. При цьому, як запевняють представники обох сторін, фінська компанія залишить за собою повну незалежність. Softbank рятується Серед причин здійснення угоди – фінансові труднощі всередині японського холдингу Softbank: його борги становлять близько $80 млрд. І щоб розрахуватися з ними, компанія активно розпродає свої найцінніші активи. Softbank інвестував у Supercell ще 2013-го. Тоді за $1,53 млрд японці викупили 51% студії. А двома роками пізніше збільшили свою частку до 73%. Суму угоди додаткового викупу не повідомляють, але відомо, що оцінка компанії становить близько $5 млрд. Китайський холдинг Tencent, у свою чергу, викупив не тільки всю частку Softbank, а й дозволив продати свої акції працівникам Supercell: на руках у людей усередині компанії все ще залишається досить великий пакет. Розпрощавшись з ігровим активом, Softbank візьметься і за e-commerce. У компанії планують до кінця року продати свою частку в Alibaba Group Holding – найбільшому торговельному майданчику Китаю. Покупцем виступить сам Alibaba, а попередня сума угоди сягатиме $7,9 млрд. До речі, нині CEO компанії Джек Ма також намагається домовитися про зворотний викуп акцій з Yahoo, яка володіє часткою в Alibaba вартістю $25 млрд. http://forbes.net.ua/ Читати також: Ігри мільйонів: як створити свій бізнес на чужому дозвіллі За первый день продаж GTA V было выручено более 800 миллионов долларов История Nintendo Alibaba без разбойников: как Джек Ма покорил китайский интернет-рынок Як у селі під Харковом українські авіаційні інженери організували виробництво вітрогенераторів |