За словами експертів, документ набагато кращий, ніж попередні, але питання до нього все ж є.
Проблеми. В Україні існує велика кількість об’єктів житлового фонду, граничний термін експлуатації яких закінчується або вже давно закінчився. Загальна площа застарілого житлового фонду за даними Держстату (на 01.01.2017) становить 4,33 млн кв.м. У деяких районах міст є будинки, побудовані ще в 30-і роки минулого століття.
У запропонованому до обговорення проекті Мінрегіону багато проблемних моментів спробували врахувати, але найбільш спірними все одно залишаються питання інвестконкурсів і умов щодо відселення мешканців.
“Це найбільш гострі та дискусійні питання. Наприклад, як уникнути непрозорості в “прозорих” конкурсах. Крім цього, згідно з документом, на плечі забудовника практично повністю лягає відповідальність за створення об’єктів соціально-побутової, дорожньо-транспортної інфраструктури”, – зазначає керівник проекту Rusaniv Residence Олександр Ізаров.
Думка експертів. У документі неоднозначно прописаний пункт про надання частини квартир людям, яких відселяють. Чи то тут мова йде про “маневрене” житло, яке має надаватися на весь період реконструкції, чи ж мова йде про те, що компанія-забудовник зобов’язана віддати квартири тим, хто вимушено був відселений.
Забудовник в обов’язковому порядку повинен буде надати обсяг власних або залучених коштів згідно з показниками вартості 1 га території забудови. Ця вимога також викликає подив у забудовників.
Згода мешканців. Для реконструкції хрущовок згода всіх мешканців не знадобиться. Згідно з цим законом, для того, щоб рішення було правомочним, необхідна згода 75% всіх власників квартир будинку. Якщо незгодних з майбутньою реконструкцією буде більше 25%, такий будинок виключається з майбутнього плану реконструкції кварталу.
Відселення. Особливу увагу приділено вирішенню питання відселення мешканців. Якщо умовою реконструкції є обов’язкове відселення, то в разі незгоди мешканця-власника квартири, таке відселення здійснюється тільки після відповідного судового рішення.
Що натомість. У ст. 14 йдеться про знесення цілих кварталів. Розробники встановлюють, що колишнім мешканцям буде надано рівноцінні за площею квартири або грошова компенсація. При цьому, що характерно для обласних центрів, столиці, про те, в якому районі буде надано квартири, не кажучи вже про коефіцієнти при зміні району, скажімо, з Печерська на Троєщину, не йдеться.
Якщо відселенцю пропонується квартира більшої площі замість старої, то це відбувається виключно за рахунок забудовника. Тобто забудовник не має права вимагати з відселенця якусь доплату за зайві метри.